Skip to main content Skip to search Skip to header Skip to footer

Økonomisk planlægning og guddommelig forsyning

Fra Kristen Videnskabs Herold - 1. juli 2009

Oversat fra Christian Science Sentinel, Årgang 111   Nummer 01


Med de sidste måneders økonomiske katastrofe, er der millioner af mennesker, der kæmper for at bevare optimismen vedrørende deres økonomiske fremtid. På cnn.money.com citeres Scott Hoyt, direktør for forbrugerøkonomi hos Moody’s Economy.com for at sige: ”Forbrugerne skærer aggressivt ned”. Folk føler sig fortvivlede over nedgangen i nettoværdier og over voksende regninger – og samtidig er arbejdsløsheden stigende.

Men disse negative nyheder kan imødegås med åndelige sandheder som giver svar. Det er til stor trøst selv når vi står ansigt til ansigt med pengeproblemer, at der er en guddommelig forsyningskilde, der dækker menneskelige behov. Ligesom manna faldt fra himlen til sultne israelitter, der vandrede i ørkenen for tusinder af år siden, kan vi komme til erkendelse af, at guddommelig Kærlighed uophørligt også sender velsignelser på vores vej – selv i hårde tider.

Gud lader det typisk ikke regne med penge fra himlen, skønt det ville være dejligt! Men Gud giver os åndelige ideer, inspiration og kvaliteter der gør os i stand til at træffe kloge økonomiske beslutninger. Kvaliteter så som visdom, intelligens, kreativ indsigt og så videre, leder til gavnlige handlinger, som igen leder til en kontinuerlig strøm af indtægter. Disse kvaliteter har sin oprindelse i det guddommelige Sind – en ubegrænset leverandør af friske perspektiver, nye muligheder og større udsyn. Da vi er Guds børn, er det guddommelige Sind kilden til vores intelligens. Vores opgave eller ”job” om du vil, er at lytte og handle på de inspirerede ideer, som kommer fra Gud, som til gengæld fører til fordelagtig brug af tid og energi.

Hvis det er manglende jobmuligheder, der er årsagen til stor bekymring, så kan det være en hjælp at overveje hvilken slags arbejde man er i stand til at udføre og er villig til at påtage sig. Med store virksomheder der afskediger tusinder af medarbejdere og hele industrier truet af mulig lukning, står mange mennesker overfor barske beslutninger angående deres fremtid. Arbejdere overvejer om de burde få nye færdigheder, vente på en åbning eller flytte til en anden egn.  Når tiderne ændrer sig er det opløftende at huske på, at Gud giver os fleksibilitet, kreativitet, tålmodighed og fordomsfrie sind. Disse kvaliteter giver os, hvad vi har brug for for at tilpasse os omskiftelige omstændigheder.

Apostlen Paulus blev kaldet til at sprede Jesu Kristi evangelium til masserne. Men i Apostlenes Gerninger (18:3) står der, at han lavede telte for at sælge dem. For én, der kunne helbrede de syge med øjeblikkelig virkning og endog opvække de døde, kunne det at bruge sin tid på at sy teltdug måske synes som et stort tilbageskridt. Alligevel ser det ikke ud til at han beklagede sig, da vi kan se, at han i Andet Brev til Korintherne skrev, ”Gud elsker en glad giver” (9:7). Med tiden voksede Paulus embede, tydeligvis ikke begrænset af hans deltagelse i teltproduktionen på deltid. Det er en model til overvejelse, hvis vi føler os sat til vægs af det aktuelle jobmarked.

Jeg mødte en gang en kunstner, som elskede at male, men som tilsyneladende ikke kunne finde en måde at opretholde en indtægt gennem sit malerarbejde. Han besluttede sig til at bede om at være åben overfor Guds forsyningsmuligheder og opdagede herefter, at der var hesteejere, som ville betale ham for at male billeder af deres heste. Han så et behov og opfyldte behovet, samtidig dækkede det hans egne behov. Ved at velsigne andre, velsignede han sig selv.

Som 2009 skrider frem, har vi mulighed for at få hjælp og støtte fra den uudtømmelige kilde – det guddommelige Sind. Det primære behov er ikke penge eller lån, men ideer som leder til progressive måder at tænke på. Disse ideer gør os i stand til at håndtere penge og lån på en effektiv måde. I sidste ende er det de inspirerede ideer, der kommer fra det guddommelige Sind, som vender underskud til overskud, betaler gælden og bringer velstand.

Paulus skrev også til Korinterne: ” Gud har magt til i rigt mål at give jer al nåde, så I altid og under alle forhold har alt, hvad I trænger til, og endda rigeligt til al god gerning” (2.Kor.9:8). Gud ved, hvad vi har brug for, før vi beder om det, og forsyner os før vi søger. Guddommelig visdom er altid til rådighed.

Vel vidende at Guds forsyning af godt altid er til rådighed i det øjeblikkelig vi netop nu oplever, kan vi effektivt møde enhver udfordring med hensyn til fremtiden og gøre brug af guddommelig Kærligheds udstrakte hånd. Som vandreture til et kildespring, hvor der findes forfriskning ved ankomsten, kan vi rejse videre i fortrøstning og tillid til at Guds godhed går foran os og fylder dagen og sørger for nøjagtig det, der er brug for ved ankomsten. ”Hvis nogen vil have succes i fremtiden, så lad ham udnytte øjeblikket” fremførte Mary Baker Eddy i (Miscellaneous Writings 1883-1896, s. 230). Bøn yder den praktiske visdom, der gør os i stand til at forblive produktive og erhvervsmæssigt beskæftiget året igennem.

Uanset om vi er jobsøgende, administrerer lån, kæmper med regninger, prøver at holde sammen på en virksomhed eller på at få mad på bordet, har vi alle lige og fri adgang til alle indtægters moderkilde - guddommelig intelligens.

Heroldens mission

I 1903 etablerede Mary Baker Eddy Kristen Videnskabs Herolden. Dens formål: ”At forkynde den universelle aktivitet og Sandhedens tilgængelighed.” Definitionen af ”herold” som beskrevet i en ordbog: ”Budbringer – et sendebud – udsendt for at viderebringe en meddelelse om, hvad der er i sigte,” giver en særlig betydning af navnet Herold og peger desuden på vores forpligtelse, vores individuelle forpligtelse til at se til, at vores Herolder opfylder den tillid, vi har til dem, – en tillid der er uadskillelig fra Kristus og først forkyndt af Jesus. ”Gå ud i alverden og prædik evangeliet for hele skabningen” (Markus 16:15).

Mary Sands Lee, Christian Science Sentinel, 7. juli 1956

Lær mere om Herolden og dens mission.