Skip to main content Skip to search Skip to header Skip to footer

Hvorfor praktisere Kristen Videnskab?

Fra Kristen Videnskabs Herold -23. marts 2017

Oprindeligt offentliggjort den december 5, 2016 i the Christian Science Sentinel


En nysgerrig nabo spurgte mig engang: “Hvorfor praktiserer du Kristen Videnskab?” Jeg svarede, at det var der mange grunde til, men en særlig grund var dens evne til at hjælpe mig til at finde helbredelse gennem bøn.

Bøn tages meget alvorligt I Kristen Videnskab. Den skal være mere end blot vellydende ord, fint opstillede åndelige sandheder, positiv tænkning, at håbe på det bedste eller at anråbe Gud om hjælp. Den handler om at opdage den åndelige virkelighed, der sætter os i stand til at demonstrere Guds, guddommelig Kærligheds magt til at helbrede sygdom, sejre over synd og opløse konflikt. Den viser, at Gud er en altid-nærværende hjælp, og at helbredelse gennem åndelige midler, som Jesus Kristus lærte og beviste, er mulig i dag.

I Kristen Videnskabs lærebog, Videnskab og Helse med Nøgle til Skriften, skrev Mary Baker Eddy, opdageren af Kristen Videnskab:”Den første trosartikel, vor Mester opstillede for sine disciple, var helbreden, og han viste sin tro gennem sine gerninger” (s. 145-146).

Kristen Videnskab forklarer Videnskaben bag Kristi Jesu ord og gerninger, lærer dens tilhængere at være helbredere, hvilket var, hvad Jesus forventede af dem, der fulgte ham. Den viser, hvordan åndelig sandhed er relevant i forhold til menneskelige behov og kan stoles på til overvindelse af det onde eller disharmoni af enhver slags.

Som Jesus sagde til dem, der følger hans lære og eksempel: ”I skal forstå sandheden, og sandheden skal frigøre jer” (Johannes-Evangeliet 8:32). Dette er en regel for åndelig helbreden, der praktiseres  som en leveregel i Kristen Videnskab og ikke alene fører til moralsk reform, men også til fysisk helbredelse.

Gennem årtier har jeg i mit liv oplevet mange fysiske helbredelser uden brug af medikamenter ved at anvende Kristen Videnskabs sandheder. Disse helbredelser er kommet ved at skimte mere af den åndelige virkelighed af Gud som Kærlighed og af mennesket som Guds harmoniske og fuldstændige skabelse.

Da jeg for eksempel begyndte at spille tennis for år tilbage, fik jeg hurtigt smerter i albuen, der blev forværret med tiden. Selv om jeg havde hørt, at der fandtes lægemidler til at hjælpe folk til at klare dette specielle problem, så vidste jeg fra mit studium af Kristen Videnskab, at jeg kunne helbredes udelukkende gennem bøn. Derfor anvendte jeg det, jeg havde lært om helbredelse baseret på bøn fra mit studium af Kristen Videnskab.

En af de fundamentale sandheder fundet i Bibelen er, at mennesket er skabt lig Gud (se 1. Mosebog 1:26, 27). Denne lighed er ikke et timeligt fysisk legeme, der begynder i et æg og senere begraves. Det er en evig, åndelig individualitet, der for stedse er hel og fuldkommen i guddommelig Ånd. Denne individualitet fandtes før tidens begyndelse og forbliver længe efter, den sidste begravelsestale har lydt. Vi er for altid ét med Kristus og evigt opretholdt af Gud.

Af erfaring vidste jeg, at når vi bedre forstår vores åndelige individualitet som et fredfyldt og smertefrit udtryk for Guds nærvær, oplever vi mere fred og harmoni i alt, hvad vi tager os for. Åndelig individualitet lider aldrig. Det er en fejlagtig opfattelse af vores sande individualitet, der forårsager lidelse. Jeg bad ihærdigt om at måtte slippe enhver fejlagtig opfattelse af at mennesket kan skades og om at erstatte den med en forståelse af dens modsatte åndelige sandhed.

Mens jeg en morgen under en kamp led frygtelige smerter, blev jeg mellem to point klar over en anspændthed i min tanke omkring mit tennisspil, som jeg aldrig før havde bemærket. Fyren, jeg spillede med, var yderst konkurrencepræget, og jeg følte mig under pres for at klare mig, men jeg kunne ikke, fordi han ganske enkelt var meget dygtigere end jeg. Det gik også op for mig, at smerten i albuen var begyndt på cirka samme tidspunkt, som jeg var begyndt regelmæssigt at spille med ham, nemlig nogle uger før, hvilket jeg helt fra starten havde oplevet som stressende.

Jeg bad for at forstå, at vi begge var børn af Gud med hver vores unikke måde at udtrykke det guddommelige nærvær på, og at uanset om jeg var på tennisbanen eller udenfor, var min individualitet ikke under pres eller i konkurrence med nogen andens individualitet. Vi var begge værdsat og elsket af Gud, som kender vores sande, åndelige identitet, upåvirket af point fra vores tenniskamp.

Forandringen var dramatisk - som at åbne for en ventil og frigive den indestængte kraft fra en tryktank – og anspændtheden forlod mine tanker og mit legeme. Den fortærende stress ved forsøget på at slå denne spiller forsvandt, og jeg var i stand til friere at udtrykke guddommelige kvaliteter i bestræbelsen på at blive en bedre spiller. Smerten i albuen forsvandt. En fuldstændig helbredelse fulgte hurtigt, og problemet med albuen er ikke vendt tilbage gennem mere end 12 år med aktivt tennisspil. Jeg havde muligheden for at spille med den samme fyr i flere uger, og det blev både fornøjeligt og smertefrit. Senere vandt jeg endda over ham ved flere lejligheder.           

At praktisere Kristen Videnskab er noget særligt, fordi dens helbredelsesmetode når til roden af problemet i vores bevidsthed og åbner vores tanke for et korrekt, åndeligt syn på virkeligheden – fremfor blot overfladisk at klare symptomerne. Når vi oplever helbredelse i Kristen Videnskab, er vi ikke blot befriet for fysisk lidelse, men mentalt og moralsk reformeret – man er blevet et bedre menneske gennem denne erfaring. Virkningen foregår indefra. Helbredelsen er livsvarig.

Mary Baker Eddy skrev: “Vor Mester uddrev onde ånder (det onde) og helbredte syge. Det bør også kunne siges om hans efterfølgere, at de driver frygt og alt ondt ud af sig selv og andre og helbreder syge” (Videnskab og Helse s. 494).

For mig er det at kunne opfylde dette kristne mål af herredømme over fysiske og mentale onder en overbevisende grund til at studere og praktisere Kristen Videnskab. Den lærer os, hvordan vi kan være helbredere, ligesom Kristus Jesus forventede. Dens praksis består ikke af en række ritualer, udenads-bønner, forgæves håb og uforløste idealer. Den viser os, hvordan vi omsætter åndelig sandhed i handling og erfarer Guds helbredende kraft. Det er praktisk kristendom, og det er tilgængeligt for os alle.

Heroldens mission

I 1903 etablerede Mary Baker Eddy Kristen Videnskabs Herolden. Dens formål: ”At forkynde den universelle aktivitet og Sandhedens tilgængelighed.” Definitionen af ”herold” som beskrevet i en ordbog: ”Budbringer – et sendebud – udsendt for at viderebringe en meddelelse om, hvad der er i sigte,” giver en særlig betydning af navnet Herold og peger desuden på vores forpligtelse, vores individuelle forpligtelse til at se til, at vores Herolder opfylder den tillid, vi har til dem, – en tillid der er uadskillelig fra Kristus og først forkyndt af Jesus. ”Gå ud i alverden og prædik evangeliet for hele skabningen” (Markus 16:15).

Mary Sands Lee, Christian Science Sentinel, 7. juli 1956

Lær mere om Herolden og dens mission.